Internationalt

Organisationen EUSA, European University Sports Association, står bag årlige multisportsarrangementer som European Universities Championships (EUC) og European Universities Games (EUG). EUC har indeholdt roning som disciplin siden 2005 mens EUG blev afholdt for første gang i 2012 og først indeholdt roning som disciplin fra 2014. Der er således mulighed for at udtage et hold til at deltage i en europæisk universitetsmatch årligt hvor man kan måle sig mod andre universitetsroere i hele Europa.

Universitetsroerne fra Aalborg har deltaget med en otter (2015, Hannover i Tyskland og 2016, Zagreb i Kroatien), en firer uden styrmand (2017, Subotica i Serbien og 2019, Jönköping i Sverige) og både en single og en dobbelt sculler (2019, Jönköping i Sverige). I 2020 og 2021 blev de europæiske universitetsmesterskaber og -lege desværre aflyst grundet covid-19 pandemien. Der afholdes EUG i 2022 i Lodz, Polen hvor roning forhåbentlig kommer på programmet igen.

Holdet der var af sted til EUC i 2019. Klar til at give den gas på banerne!

Følgende kan deltage i EUC/EUG:

• Studerende der er officielt registreret og gennemgår et studie ved et universitet eller lignende institut, hvis status som en institution for videregående uddannelse er anerkendt af en relevant national myndighed. Den studerende bekræfter sin status med et udfyldt, underskrevet EUSA-certifikat for akademisk kvalificering.
  • Tidligere studerende ved ovennævnte institutioner der har opnået deres akademiske grad/eksamensbevis i det akademiske år forud for konkurrencen.
  • Den studerende må ikke være yngre end 17 år og ikke ældre end 30 år (EUG-året minus konkurrentens fødselsår = alder).

Desuden gælder, at:

• Medlemmerne (atleterne og officials, herunder coxswain) i en delegation er fra samme universitet/institution. Man kan altså ikke sammensætte en båd ved at kombinere studerende fra flere universiteter.
  • Deltagerne nomineres gennem landets nationale sportsorganisation. EUSA kan acceptere deltagelse via en reserveliste hvis landets nationale sportsorganisation ikke udpeger en deltager eller i så fald at der ikke er etableret en officiel sportsorganisation som er medlem af EUSA. Et højere gebyr kan her blive pålagt. Danmark er ikke længere medlem af EUSA og skal dermed have adgang via nævnte reserveliste.
  • De deltagende universiteter må kun deltage under anvendelse af deres universitetsnavn på engelsk, altså evt. fakultet, sponsor, klub mv. kan ikke anvendes. Desuden skal løbsuniformer følge FISA’s reglement og deltagernes åreblade skal være ens.
  • Konkurrenter fra lande som har tilbagetrukket deres deltagelse i foregående år prioriteres lavere og EUSA kan pålægge yderligere gebyr for sådanne hold.

Se det fulde reglement i ”Rules and Regulations for EUSA Sport Events” som kan findes her: eusa_regulations-2020.

Læs mere om EUSA, EUC og EUG på www.eusa.eu

Læs desuden om EUC her: https://en.wikipedia.org/wiki/European_Universities_Championships og om EUG her: https://en.wikipedia.org/wiki/European_Universities_Games